Close

Team Research2020

Japanese Style Education - from the Perspective of the History of Civilizations

Unit
Foundational
Project Leader Professor TAKII Kazuhiro

After the Meiji Restoration of 1868 Japan launched a drastic revolution of its society under the leadership of the new government. Japan consequently achieved rare success in terms of improving its international status, and quickly caught up with the Western countries. This success can be said to be the result of the government’s development and management of human and material resources, and the centralized education system made an important contribution in this regard. This educational system, however, has now reached a turning point. Following the two “lost decades,” and with increasing exposure to globalization, the various systems that made Japan what it is have been drifting without a compass. Education is no exception. This study examines the past, present, and future of Japan’s education system since the start of the modern period, and investigates its contemporary meaning and significance in the context of international society.

研究代表者 瀧井 一博 国際日本文化研究センター・教授
共同研究員 稲垣 恭子 京都大学大学院教育学研究科・教授
竹内 里欧 京都大学大学院教育学研究科・准教授
西田 彰一 京都産業大学・日本学術振興会・特別研究員
齊藤 智 京都大学大学院教育学研究科・教授
RAPPLEYE Jeremy 京都大学大学院教育学研究科・准教授
安藤 幸 京都大学大学院教育学研究科・講師
井上 義和 帝京大学共通教育センター・准教授
椎名 健人 京都大学大学院教育学研究科・助教
高山 敬太 京都大学大学院教育学研究科・教授
片山 杜秀 慶応義塾大学・法学部・教授
宇野 重規 東京大学・社会科学研究所・教授
柏木 敦 大阪市立大学・文学部・教授
大澤 聡 近畿大学・文芸学部・准教授
大田 美佐子 神戸大学大学院人間発達学研究科・准教授
阿川 尚之 同志社大学・法学部・教授
足羽 與志子 一橋大学大学院社会学研究科・教授
礒山 麻衣 東京大学大学院学際情報学府・博士課程
待鳥 聡史 京都大学大学院法学研究科・教授
瀬平劉 アントン 九州大学基幹教育院・准教授
大中 有信 同志社大学法科大学院・教授
根川 幸男 国際日本文化研究センター・プロジェクト研究員
海外共同研究員 苅谷 剛彦 オックスフォード大学・教授
Page Top