■Research Activities Team Research 2019

Reopening the Question of a ‘Japanese Model’ of Education Culture: Towards New Theories of Education

Category Foundational

The goal of this project unfolds from a critique of the purported universality and resurgence of the European and American models of educational culture. The project seeks to develop a “Japanese model,” but in ways that avoid the trap of simply asserting “difference” from the former. The hope is to contribute to a wider, more inclusive imaginary for educational culture around the globe. The tentative Japanese model will be elaborated with a primary focus on five themes: thought, embodiment (corporality), psychology, comparison, and theory.

Research Representative 稲垣 恭子 国際日本文化研究センター・客員教授 / 京都大学大学院教育学研究科・研究科長
瀧井 一博 国際日本文化研究センター・教授
Team Researcher 矢野 智司 京都大学 大学院教育学研究科・教授
齊藤 智 京都大学 大学院教育学研究科・教授
竹内 里欧 京都大学 大学院教育学研究科・准教授
RAPPLEYE, Jeremy 京都大学 大学院教育学研究科・准教授
安藤 幸 京都大学 大学院教育学研究科・講師
井上 義和 帝京大学 学習・研究支援センター・准教授
椎名 健人 京都大学 大学院教育学研究科・助教
吉江 弘和    創価大学・講師
根川 幸男 国際日本文化研究センター・機関研究員
西田 彰一 国際日本文化研究センター・技術補佐員
Team Researcher Overseas Joseph Tobin ジョージア大学・教授