■Research Activities Team Research 1998

Japanese Musical Narrative: Orality, Structures, Meanings

This project aims to investigate a number of forms of performed narratives in Japan, with a special emphasis on musical narratives. The scope is both historical and contemporary. The importance of performed narratives in Japanese culture has often been overlooked because of the dominance of literate culture, especially the high status of Chinese literacy. Even after the widespread diffusion of literacy from the medieval period, performed (musical) narratives continued to be a vessel for the vigorous culture of the common people. We know that the force of tradition is very strong in Japanese performing arts. We need to understand how they relate to each other historically in terms of what one genre absorbed or inherited from an earlier one. This continuity can be traced not only through historical documents but through the analysis of extant styles that are performed today. Looking at the development of Japanese performed narratives, it is useful to see them in a global context. It is clear that the Japanese tradition dates back to the preliterate culture before Chinese writing was adopted by the Japanese. The comparative perspective of narrative in other cultures such as Ainu, China, India, and Africa is being sought. A multidisciplinary approach is also being sought, with contributions from musicology, literature, anthropology, theatre, fine arts, gender studies, ethnology, and performers, in order to study the verbal, musical, and visual/kinetic/dramatic aspects of performed narratives. The key concepts in this comprehensive study will be (1) the changing balance between orality and literacy as texts and (to a lesser degree) musical notations came into existence, (2) continuities and changes in narrative structures, and (3) the relation among the narratives, the narrators, and society, particularly whose ideology was embodied in the narratives performed.

代表者 トキタ アリソン・イザベル レイ 国際日本文化研究センター
Organizer 光田 和伸 国際日本文化研究センター
Team Researcher 井口 淳子 大阪音楽大学音楽学部
川田 順造 広島市立大学国際学部
蒲生美津子 沖縄県立芸術大学音楽学部
小島 美子 国立歴史民俗博物館・名誉教授
薦田 治子 東京芸術大学音楽学部
田中悠美子 兵庫教育大学学校教育学部
徳丸 吉彦 お茶の水女子大学文教育学部
中川  裕 千葉大学文学部
兵藤 裕己 成城大学文芸学部
藤田 隆則 大阪国際女子大学人間科学部
山口  修 大阪大学文学部
山下 宏明 愛知淑徳大学文学部
山田智恵子 大阪音楽大学音楽学部
横道萬里雄 沖縄県立芸術大学
シルヴァン・ギニャール 大阪学院大学国際学部
スティーブン・ネルソン 上野学園大学日本音楽資料室
マイケル・ワトソン 明治学院大学国際学部
小塩さとみ 日本学術振興会特別研究員
蒲生 郷昭 日本大学芸術学部
斎藤 英喜 椙山女学園大学短期大学部
澤田 篤子 大阪教育大学教育学部
野川美穂子 東京芸術大学音楽学部
橋本 裕之 千葉大学文学部
細川 周平 東京工業大学大学院社会理工学研究科
アンドリュー・ガーストル ロンドン大学東洋アフリカ研究学院
井波 律子 国際日本文化研究センター
小松 和彦 国際日本文化研究センター
鈴木 貞美 国際日本文化研究センター
井上 章一 国際日本文化研究センター
落合恵美子 国際日本文化研究センター
早川 聞多 国際日本文化研究センター
長田 俊樹 国際日本文化研究センター
山田 奨治 国際日本文化研究センター