■Research Activities Team Research 2014

Reconsidering the Traditional Terminology of East Asia: A New Perspective on the Philosophical Investigation of Mind, Body, and Environment

Category Fourth Research Sphere Cultural Relations

The key concepts in Confucian thought T'ien (天; Heaven), Tao (道; Way), Li (理; Principle), Ch'i (気; Life Force, Material Substance), Hsing (性; Human Nature), Hsin (心; Heart and Mind), Ch'ing (情; Feelings and Sentiment), Yu (欲; Desires), and Li (礼; Rites, Propriety), well known in Japan, were extremely commonplace words of Chinese origin. However, as they came in contact and competition with other thought systems such as Daoism and Buddhism over the course of the history of Chinese thought, they gradually gained a degree of refinement, and finally were largely formulated in the Sung dynasty with the establishment of the Neo-Confucian framework.
 Following this, over the course of the ensuing premodern period, Neo-Confucianism exerted a profound influence across the vast region of East Asia, including countries such as Korea, Japan and Vietnam, providing a common intellectual framework, worldview, and conceptual vocabulary.
 However, these concepts were written in Chinese characters, and they often overlapped with everyday connotations; differences due to period, region, and intellectual trends were often overlooked with the tendency to be understood through preconceived ideas. This poses major problems in understanding Japanese thought, too, such as the study of Confucianism during the Edo (Tokugawa) period. In addition, as these words and concepts formed the basis of an education that was shared between intellectuals throughout premodern East Asia, they have frequently been referred to in understanding and explaining a range of Christian and Islamic concepts.
 My ultimate goal is to elucidate the nature of traditional East Asian thought by making use of research in such fields as Western philosophy, Japanese thought, Indian philosophy, Buddhist and Islamic studies. I will also re-examine the modern Western intellectual framework, while at the same time eliminating overly simplistic comparative research.
 In particular, the thought system of Chu Hsi (朱熹) teaches that Hsin (心; Heart and Mind) and body are correlated through the mediation of Jen (仁; Benevolence), which can be explained as both humanity's capability for empathy and the workings of the universe that gives rise to all creation. In regards to humanity, too, the teachings of Chu Hsi differs greatly from arguments supporting dichotomies of mind vs. body and subject vs. object and other modern, conventional views; it presupposes that humans, while coexisting with the surrounding environment, are already embedded in that environment. Even in the field of modern philosophy, the philosophy of an ecological “mind” has been discussed along with environmental ethics and theories of the body. In this research, I aim to benefit from the fruits of collaboration while keeping in tune with these trends.

Research Representative 伊東貴之 国際日本文化研究センター・教授
Organizer 榎本 渉  国際日本文化研究センター・准教授
Team Researcher 青木 隆 日本大学文理学部・教授
新井菜穂子 関西学院大学社会学部・非常勤講師
井上厚史 島根県立大学 総合政策学部・教授
魚住孝至 放送大学大学院文化科学研究科・教授
恩田裕正 東海大学清水教養教育センター ・教授
垣内景子 明治大学文学部・教授
片岡 龍 東北大学大学院文学研究科・准教授
橘川智昭 東洋大学文学部・非常勤講師 / 東海大学文学部
権 純哲 埼玉大学教養学部・教授
黒住 眞   東京大学大学院総合文化研究科・教授
桑子敏雄   東京工業大学大学院社会理工学研究科・教授
河野哲也   立教大学文学部・教授
小島 毅 東京大学大学院人文社会系研究科・教授
鍾 以江 東京大学東洋文化研究所・特任准教授
鈴木貞美 国際日本文化研究センター・名誉教授
関 智英  明治大学文学部・兼任講師
銭 国紅   大妻女子大学比較文化学部・教授 / 大学院人間文化研究科
高橋博巳   金城学院大学文学部・教授
竹村英二 国士舘大学21世紀アジア学部・教授
竹村民郎 元大阪産業大学教授
田尻祐一郎    東海大学文学部・教授
陳 継東   青山学院大学国際政治経済学部・教授
陳 健成 東京大学大学院人文社会系研究科・博士課程
土田健次郎  早稲田大学文学学術院・教授
永冨青地   早稲田大学創造理工学部・教授
西澤治彦   武蔵大学人文学部・教授
長谷部英一  横浜国立大学教育人間科学部・准教授 / 大学院環境情報研究院
林 文孝 立教大学文学部・教授
松下道信 皇學館大学文学部・准教授
水口拓寿 武蔵大学人文学部・教授
横手 裕  東京大学文学部・准教授
李 梁 弘前大学人文学部・教授
フレデリック・クレインス 国際日本文化研究センター・准教授
末木文美士 国際日本文化研究センター・教授
ジョン・ブリーン 国際日本文化研究センター・教授
劉 建輝 国際日本文化研究センター・教授
山村 奨 総合研究大学院大学文化科学研究科・博士後期課程
Team Researcher Overseas 黄 海玉 中国広西桂林電子科技大学外国語学院・副教授
フレデリック・ジラール フランス極東学院 (フランス)・教授
張 翔 復旦大学 (中華人民共和国)・教授・日本研究センター研究員
手島崇裕   慶熙大学校外国語大学日本語学科(韓国)・助教授