■Research Activities Team Research 2013

Reconsidering the Traditional Terminology of East Asia: A New Perspective on the Philosophical Investigation of Mind, Body, and Environment

Category Fourth research sphere Cultural Relations

The key concepts in Confucian thought T’ien (天; Heaven), Tao (道; Way), Li (理; Principle), Ch’i (気; Life Force, Material Substance), Hsing (性; Human Nature), Hsin (心; Heart and Mind), Ch’ing (情; Feelings and Sentiment), Yu (欲; Desires), and Li (礼; Rites, Propriety), well known in Japan, were extremely commonplace words of Chinese origin. However, as they came in contact and competition with other thought systems such as Daoism and Buddhism over the course of the history of Chinese thought, they gradually gained a degree of refinement, and finally were largely formulated in the Sung dynasty with the establishment of the Neo-Confucianism framework.
 Following this, over the course of the ensuing premodern period, Neo-Confucianism exerted a profound influence across the vast region of East Asia, including countries such as Korea, Japan and Vietnam, providing a common intellectual framework, worldview, and conceptual vocabulary.
 However, these concepts were written in Chinese characters, and they often overlapped with everyday connotations; differences due to period, region, and intellectual trends were often overlooked with the tendency to be understood through preconceived ideas. This poses major problems in understanding Japanese thought, too, such as the study of Confucianism during the Edo (Tokugawa) period. In addition, as these words and concepts formed the basis of an education that was shared between intellectuals throughout pre-modern East Asia, they have frequently been referred to in understanding and explaining a range of Christian and Islamic concepts.
 My ultimate goal is to elucidate the nature of traditional East Asian thought by making use of research in such fields as Western philosophy, Japanese thought, Indian philosophy, Buddhist and Islamic studies. I will also re-examine the modern Western intellectual framework, while at the same time eliminating overly simplistic comparative research.

Research Representative 伊東 貴之 国際日本文化研究センター・教授
Organizer 榎本 渉 国際日本文化研究センター・准教授
Team Researcher 青木 隆 日本大学文理学部・教授
新井 菜穂子 関西学院大学社会学部・非常勤講師
恩田 裕正 東海大学・清水教養教育センター ・教授
垣内 景子 明治大学文学部・専任教授
片岡 龍 東北大学大学院文学研究科・准教授
橘川 智昭 東洋大学文学部・非常勤講師 / 東海大学文学部
権 純哲 埼玉大学教養学部・教授
黒住 眞   東京大学大学院総合文化研究科・教授
桑子 敏雄   東京工業大学大学院社会理工学研究科・教授
河野 哲也   立教大学文学部・教授
小島 毅 東京大学大学院人文社会系研究科・教授
鈴木 貞美
関 智英  明治大学文学部・非常勤講師
銭 国紅   大妻女子大学比較文化学部・教授 / 大学院人間文化研究科
高橋 博巳   金城学院大学文学部・教授
竹村 英二 国士舘大学21世紀アジア学部・教授
竹村 民郎 元大阪産業大学教授
田尻 祐一郎    東海大学文学部・教授
陳 継東   青山学院大学国際政治経済学部・教授
土田 健次郎  早稲田大学文学学術院・教授
永冨 青地   早稲田大学理工学術院・教授
西澤 治彦   武蔵大学人文学部・教授
長谷部 英一  横浜国立大学大学院環境情報研究院・准教授
林 文孝 立教大学文学部・教授
松下 道信 皇學館大学文学部・准教授
水口 拓寿 武蔵大学人文学部・准教授
横手 裕  東京大学文学部・准教授
李 梁 弘前大学人文学部・教授
末木 文美士 国際日本文化研究センター・教授
劉 建輝 国際日本文化研究センター・教授
John BREEN 国際日本文化研究センター・准教授
Team Researcher Overseas 陳 健成 香港理工大学・中国文化学系・研究助理
フレデリック・ジラール フランス極東学院・教授
黄 海玉 中国広西桂林電子科技大学外国語学院・副教授
手島 崇裕   慶熙大学校外国語大学日本語学科・助教授
張 翔