■Research Activities Team Research 2000

Noh as Living Theater: A Multi-Faceted Study of Yokyoku

With a major exception in the case of those few Western scholars who have witnessed actual Noh performances on stage, Noh texts-yokyoku-have been appreciated primarily as literature by Westerners ever since their discovery of Noh in the Meiji period. This stands in stark contrast to the situation that prevails in the country that created Noh, Japan, where yokyoku are treated not as literature but almost exclusively as libretti for stage performance, a fact that comes as a shock to most Westerners, including the organizer of this research project, who first learned of Noh through the writings of such pioneers as Arthur Waley and Donald Keene. Noh is a performance art, and thus true Noh exists only in performance: the organizer is fully cognizant of this fact. But he asserts with equal conviction that true appreciation of a Noh performance is possible only with an awareness of the literary content of the yokyoku upon which it is based. Thus, he has proposed the present research project designed to bring together scholars and Noh performers in order to carry out a multi-faceted examination of the relationship between stage performance and yokyoku text.

代表者 ジェイ・ルービン ハーバード大学 国際日本文化研究センター研究部  ・教授客員教授
Organizer 稲賀 繁美   国際日本文化研究センター研究部・助教授 
Team Researcher 安達 文夫  国立歴史民俗博物館情報資料研究部・教授 
天野 文雄  大阪大学大学院文学部研究科・教授 
梅若 猶彦 静岡文化芸術大学・助教授
リチャード・エマート 武蔵野女子大学文学部・教授
大倉源次郎 大倉流十六世宗家・小鼓方
河村 晴久 河村能舞台・能楽師
佐伯 順子 帝塚山学院大学文学部・教授
田代慶一郎 筑波大学・名誉教授
中西  進 大阪女子大学・学長
西野 春雄 法政大学能楽研究所・所長
スティーヴン・ネルソン 京都市立芸術大学日本伝統音楽研究センター・助教授
藤田六郎兵衛 藤田流家元・笛方
モニカ・ベーテ 大谷大学文学部・教授
ヨコタ村上ジェリー 大阪大学言語文化部・助教授
光田 和伸 国際日本文化研究センター研究部・助教授
西原 大輔 駿河台大学法学部 国際日本文化研究センター研究部 ・助教授客員助教授
ケネス・リチャード 県立長崎シーボルト大学国際情報学部 国際日本文化研究センター研究部 ・教授客員教授